Algemene reflectie nieuwsgierige houding
Wanneer ik naar mijn houding van dit schooljaar kijk, merk ik een duidelijke verandering op in vergelijking met het vorige schooljaar. Waar ik vorig jaar regelmatig afwezig was, zowel op school als in mijn betrokkenheid, heb ik dit jaar besloten om het op een andere manier aan te pakken. Vanaf het begin had ik als doel om een betere indruk te maken, meer uit mezelf te halen en vooral actiever deel te nemen. Voor mij hield dat onder andere in dat ik meer betrokken was bij de lessen, vaker mijn mening deelde en actief betrokken was bij projecten.
Die verandering vond niet zomaar plaats. Ik was me ervan bewust dat ik vorig jaar te veel de kantjes eraf had gelopen. Mijn aanwezigheid was laag, ik voelde me vaak afgeleid en had weinig energie om veel voor school te doen. Tijdens groepsactiviteiten bleef ik achter en deed ik enkel wat nodig was. Dat was achteraf niet goed. Ik besefte dat ik meer in me had, maar ik deed er niets aan. Daarom heb ik besloten dit jaar actiever te zijn en mijn school serieuzer te benaderen.
Wat ik vooral heb opgemerkt, is dat een nieuwsgierige houding veel verder gaat dan alleen af en toe een vraag stellen. Nieuwsgierigheid is ook gerelateerd aan betrokkenheid in je project bij je docenten overal. Het houdt in dat je belangstelling laat zien voor wat je doet en dat je vragen aan je medeleerlingen stelt. dat je wilt inzien waarom bepaalde beslissingen worden genomen en dat je zelf ideeën ontwikkelt. Door mezelf actiever te positioneren en actief mee te denken, ontdekte ik dat ik vanzelf ook nieuwsgieriger werd.
Ik ben vragen gaan stellen, niet alleen aan de leraar, maar ook aan mijn projectgroep. Ik deed het niet om het goed te doen, maar omdat ik het daadwerkelijk beter wilde doen. Die wijziging is voornamelijk te wijten aan het feit dat ik me dit jaar verantwoordelijker voel voor mijn acties. Ik beschouw mezelf niet langer als 'iemand die gewoon meedoet', maar als iemand die daadwerkelijk wil bijdragen aan een goed resultaat. Dit heeft mijn houding veranderd: ik ben meer gaan luisteren, vragen gaan stellen en me inhoudelijk gaan verdiepen in onze activiteiten.
Een belangrijke boodschap die ik uit dit alles heb opgedaan, is dat nieuwsgierigheid bijdraagt aan een beter resultaat. Door meer betrokkenheid te tonen, voel ik me ook gemotiveerder om te leren. Daarom heb ik besloten om bij een volgend project de rol van leider aan te nemen. Hoewel ik dat nog nooit eerder heb gedaan, beschouw ik het als een mogelijkheid om verder te ontwikkelen. Als manager is het belangrijk om het overzicht te handhaven, iedereen te betrekken en te garanderen dat het project goed verloopt. Voor dat doel moet ik geïnteresseerd blijven in de situatie van anderen, wat zij nodig hebben en hoe we samen kunnen doorgaan.
In het verleden was ik voorzichtig, maar nu wil ik juist voorop lopen. Door verantwoordelijkheid te aanvaarden, moedig ik mezelf aan om nieuwsgierig te blijven en voortdurend te leren. Dit maakt niet alleen dat ik beter presteer, maar ook dat ik meer voldoening haal uit mijn werk.
Samenvattend: mijn groei in de nieuwsgierige houding toont aan dat ik heb besloten om te veranderen. Van een afwachtend en weinig betrokken persoon ben ik gegroeid naar een geïnteresseerd en verantwoordelijk persoon. Nieuwsgierigheid is voor mij niet zomaar iets, maar een actieve manier om me te verbinden aan zowel mijn eigen leerproces als dat van anderen.