Algemene reflectie overtuigende houding
Tijdens ons project werd ik geconfronteerd met een uitdaging waarbij mijn overtuigingskracht op de proef werd gesteld: de Dragons' Den-presentatie. Onze startup richtte zich op het terugdringen van fysiek en verbaal geweld op het sportveld, met een beloningssysteem waarin de scheidsrechter centraal stond. Hoewel we als groep duidelijk voor ogen hadden wat we wilden, bleek het lastig om dit effectief over te brengen. In aanloop naar de presentatie besloot ik het voortouw te nemen en een helder verkoopplan op te stellen, omdat ik vond dat we anders een slecht resultaat zouden halen.
Mijn idee werkte ik uit in een concreet plan, dat ik vervolgens aan mijn projectgroep voorlegde. Dit moment was bepalend, omdat ik naar voren trad binnen de groep. Ik probeerde mijn voorstel overtuigend te brengen, niet alleen met de inhoud, maar ook door de manier waarop ik presenteerde. Mijn intentie was niet om de baas te zijn, maar om samen sterker voor de dag te komen. Tijdens de presentatie voelde stond ik sterk achter mijn eigen verhaal. Ik droeg bij en had vertrouwen in wat ik vertelde. Terugkijkend op soortgelijke situaties van het afgelopen schooljaar, merk ik een duidelijk verschil. Toen wachtte ik af en liet ik veel over me heen komen. Hoewel ik vaak ideeën had en wist wat ik wilde zeggen, bleef ik afwachtend en gaf ik weinig input. Het schrijven van plannen, het uitwerken van concepten en de groep overtuigen – dat waren dingen die ik niet deed. Dit beperkte mijn groei in de overtuigende houding.
Deze ervaring heeft me laten inzien hoe belangrijk het is om op het juiste moment je stem te laten horen. Door mijn idee uit te werken en met overtuiging te presenteren, droeg ik niet alleen bij aan het succes van het project, maar groeide ik ook persoonlijk. Ik voelde me serieus genomen en zag dat mijn inbreng impact had. Dit gaf mij het besef dat ik een sterkere rol in het project had ingenomen. Ik was niet langer een deelnemer, maar iemand die richting verantwoordelijk is.
Wat ik hieruit heb geleerd, is dat ik vaker op de voorgrond mag stappen bij dit soort momenten. Ik weet dat ik goede ideeën kan hebben en dat ik kan overtuigen wanneer ik de tijd neem om mijn verhaal zorgvuldig uit te werken. Het verschil zit echter in actie ondernemen: denken is één ding, maar het ook daadwerkelijk laten zien is iets anders. Hierin wil ik verder groeien. Ik wil vaker in gesprek gaan met mijn groepsgenoten, actief feedback vragen en mezelf zichtbaard maken in groepsprocessen – ook als daar niet expliciet om gevraagd wordt.
In de toekomst wil ik meer verantwoordelijkheden op me nemen wat betreft het presenteren van plannen of ideeën waarin ik geloof. Niet alleen tijdens belangrijke momenten zoals een Dragons' Den, maar ook tijdens de kleinere processen tussendoor. Door vaker mijn stem te laten horen, wil ik mijn overtuigingskracht verder versterken. Daarnaast wil ik bewust feedback blijven vragen aan docenten en medestudenten om mijn aanpak continu te verbeteren en zelfverzekerder te worden in mijn vaardigheden.
Door verantwoordelijkheid te nemen op deze manier werk ik actief aan mijn growth mindset. Ik besef nu dat overtuigingskracht niet alleen draait om wát je zegt, maar ook om wanneer en hoe je het brengt. Deze bewustwording heeft mij als persoon sterker gemaakt, en dit wil ik blijven toepassen om verder te groeien – zowel binnen schoolprojecten als daarbuiten.