Algemene reflectie professionele houding

Het afgelopen schooljaar heb ik mezelf een belangrijk doel gesteld: mijn professionele houding serieus verbeteren. Waar ik vorig jaar vaak te laat was, lessen miste en weinig initiatief toonde, wist ik dat er iets moest veranderen. Niet alleen omdat anderen dat van mij verwachtten, maar vooral omdat ik zelf anders wilde zijn. Ik wilde bewijzen dat ik betrouwbaar ben, verantwoordelijkheid kan nemen en serieus met school en projecten omga. Dit vereiste een duidelijke gedragsverandering: altijd aanwezig zijn, op tijd komen, actief meedoen en gemaakte afspraken nakomen.

Vanaf het begin van het schooljaar heb ik deze nieuwe aanpak ingezet. Ik was bij alle lessen aanwezig, kwam niet meer te laat en was meer bezig met school. Al snel merkte ik dat dit hielp. Mijn resultaten verbeterden, maar ook de manier waarop docenten en klasgenoten naar me keken veranderde. Ik werd gezien als iemand die bezig was. Vaak wordt gezegd dat een professionele houding werkt, dat klinkt logisch, begrijp je pas echt wat het betekent als je het zelf ervaart.

Terugkijkend op vorig jaar zie ik duidelijk waarom het toen minder goed ging. Mijn houding was nonchalant, ik was vaak afwezig en het leek alsof ik weinig interesse had. Dit resulteerde in lage scores op mijn proces en lagere waardering van docenten. Door mijn houding te veranderen, heb ik geleerd hoe groot het verschil is tussen aanwezig zijn en echt betrokken zijn. Die betrokkenheid toont zich in hoe je werkt, samenwerkt en wordt beoordeeld.

Wat deze ervaring me vooral heeft geleerd, is dat een professionele houding verder gaat dan alleen aanwezigheid. Het draait om hoe je jezelf presenteert: ben je goed voorbereid, toon je initiatief, houd je rekening met anderen? Wanneer je op deze vlakken laat zien dat je betrokken bent en meedenkt, verandert alles. De band met docenten wordt sterker, projecten verlopen soepeler en je haalt er meer uit. Uiteindelijk levert dit niet alleen betere cijfers op, maar ook meer zelfvertrouwen en motivatie.

Ondanks de vooruitgang die ik dit jaar heb geboekt, weet ik dat er altijd ruimte is om verder te groeien. Een specifiek punt waarop ik mezelf wil verbeteren, is het bijhouden van een goede planning. Structuur geeft overzicht, en dat mis ik soms nog. Mijn doel is om elke week duidelijk te hebben wat er moet gebeuren, welke deadlines eraan komen en hoeveel tijd ik nodig heb voor verschillende taken. Als ik daarin slaag, kan ik mijn professionaliteit verder vergroten – niet alleen op school, maar straks ook in mijn carrière.

Volgend jaar wil ik daarom starten met het maken van weekplanningen. Aan het begin van iedere week wil ik helder hebben wat er allemaal af moet en wanneer ik wat ga doen.. Vooral in drukke periodes is dit cruciaal. Door mijn tijd bewust in te delen, wil ik mijn professionele houding verder aanscherpen en presteren in zowel mijn werk als mijn samenwerking met anderen.

De verandering in mijn gedrag en mentaliteit heeft me sterker gemaakt. Ik word serieuzer genomen, heb meer grip op mijn werk en voel me verantwoordelijker in groepsverband. Deze groei wil ik vasthouden; niet alleen omdat het verder helpt, maar vooral omdat het me als persoon verder brengt.