Specifieke reflectie Nieuwsgierige houding
Nieuwsgierige houding Ad A
- Ervaring van een betekenisvolle situatie
Toen het jaar begon en we van start gingen met het eerste wilde ik een goede indruk achterlaten. Door ten opzichte van vorig jaar veelvuldig mijn stem te laten horen. Ik wilde niet de jongen zijn die de kantjes er vanaf liep. Ik was aanwezig in de momenten met de docent en liet veel mijn stem horen. Ook wanneer we in het projectgroep zaten dat ik deze momenten het moment nam om meer uit mezelf te halen.
- Terugblikken
Vorig jaar was ik veel minder aanwezig dan dat ik dit jaar was. Ik haalde mijn aanwezigheid niet en daarbij was ik veel minder betrokken bij het project, omdat ik niet volledige focus op school had. Ik wilde aan het begin van het jaar laten zien dat ik meer was dan alleen een lid van het project.
- Begrijpen van deze ervaring
Wat ik hieruit heb geleerd is dat de nieuwsgierige houding verder gaat dan alleen vragen stellen. Los van dat ik aan het begin veel meer aanwezig wilde zijn dan vorig jaar. Gaat het ook om een stukje betrokkenheid waar je vragen stelt aan je projectleden en de docenten die je begeleiden in het project. Wat deze ervaring voor mij bracht was het meer zijn dan alleen iemand die aan het project werkt.
- Alternatieve formuleren
Ik heb uit deze ervaring gehaald dat ik veel verder kom als ik meer betrokken ben. Een alternatief is dat ik in een project de leider wordt en op die manier verantwoordelijkheid draag tegenover het hele projectgroepje. Voorheen ben ik dat nog nooit geweest en het zou voor mij belangrijk zijn als ik meer verantwoordelijkheid uitdraag. Vanuit deze rol wil ik nieuwsgierig zijn en actief meedoen met de groep
- Alternatieven uitproberen
Wat ik wil bereiken is dat ik in een volgend project de verantwoordelijkheid draag voor het hele projectgroepje. Ik wil hiermee voorkomen dat ik terugval in bepaald gedrag van vorig jaar waarin ik nogal lakuniek kan zijn. Door de verantwoordelijkheid die ik op dat moment draag moet ik een nieuwsgierige houding hebben naar de rest toe. Hierin kan ik meer uit mezelf halen.
Ad B
- Ervaren van een betekenisvolle situatie
Ik wil voor mijn derdejaars stage een stage lopen waarin ik mij kan meten met goede mensen om mij heen en bij een sport wat ik het liefste heb en dat is voetbal. Een stage lopen bij een voetbalclub waarin ik meedoe aan de marketingactiviteiten of een commerciële rol heb. Het laatste lijkt mij ook erg interessant. Ik werk zelf in de horeca in hierbij kwam ik tegen in die rol bij een bvo van excelsior. Hier heb ik aan diegene gevraagd hoe het zat met stage bezetting hij zou hierop terugkomen en zijn reactie wacht ik nog af.
- Terugblikken
Als ik kijk naar vorig jaar zou ik die discipline niet hebben naar school toe om zulke dingen te vragen wat belangrijk is voor school. Het voelde goed om dit te doen, omdat ik het idee had dat ik voor mezelf stappen aan het zetten was.
- Begrijpen van de ervaring
Deze ervaring heeft mij geleerd dat de nieuwsgierige houding niet alleen op school is, maar ook terugkomt in het dagelijks leven. Hiermee heb ik het idee dat ik voor mezelf een stap heb gezet door op me werk en school bezig te zijn met mijn persoonlijke ontwikkeling.
- Alternatieve formuleren
Wat ik anders kan doen is meerdere mensen benaderen waardoor ik meerdere opties heb waaruit ik kan kiezen. Op deze wijze kan ik niet in de problemen komen. Daarmee accepteren als het niet lukt ook kan.
- Alternatieven uitproberen
Ik wil voor mijn stage of afstudeerstage iets vinden wat echt iets gaafs is en niet zomaar een stage. Hiervoor moet ik wel vroeg aan de slag gaan en de juiste gerichte vragen aan de juiste mensen. Ik heb hiermee geleerd dat ik niet ga zitten wachten totdat er voorbij komt.